Historia

I början av 1982 tog Raino Kirkma initiativet att starta en gaykör som alternativ mötesplats för homosexuella män till fester och klubbar. Onsdagen den 31 januari 1982 samlades 15 killar i ett klassrum i Storkyrkoskolan i Gamla Stan och startade det som sedan utvecklades till Stockholms Gaykör. Stockholms Gaykör är Europas äldsta Gaykör som fortfarande är aktiv.

Stockholms Gaykör är en medlemsorganisation för den som vill fördjupa sina musikaliska kunskaper och utveckla sin förståelse för sin gayidentitet. Sen 1982 har kören utvecklats från en blygsam start med 15 män som sjöng enstämmigt till en fullfjädrad manskör med drygt 60 sångare som framgångsrikt ger sig i kast med alla sorts verk för manskör. Kören är idag en mångkulturell förening med medlemmar från många olika delar av världen.

Gaykörens konserter lockar en allt större publik och körens julkonserter som sedan drygt 20 år genomförs i samverkan med Kvinnokören Sapphonia har ofta varit utsålda. En av dessa spelades in av Sveriges Radio (2004) och återsändes ett flertal gånger, bl.a. en rikstäckande sändning på julafton.

Körens vårkonserter har gästats av en rad artister och kören har i över 20 år deltagit i den ekumeniska ”Kärleksmässan” som i Storkyrkan avslutar Stockholms Pride. År 2006 framförde kören det årets officiella Pridelåt ”Kom ut” tillsammans med After Dark och 2014 framförde kören återigen årets officiella Pridelåt, denna gång tillsammans med Ola Salo med framträdanden på Allsång på Skansen och under Prideinvigningen.

Stockholms Gaykör har under åren vunnit ett flertal priser, bland dessa kan nämnas: Rosa Rummets kulturpris, Arco Nordica-priset från International Lesbian & Gay Cultural Network–Nordic, 2001; ”Best Musical Performance”, Antwerpen, 2001; och Lars Radings kulturpris, Stockholm, 2005.

Under årens lopp har kören haft ett flertal dirigenter och sedan hösten 2015 är Magnus Bergman och Jerry Adbo körens dirigenter.

Stockholms Gaykör har under åren gett ut två CD-album, ”Kom ut till jul” (2005) och ”Kärlek förändrar allt” (2007) och kören gav ut en jubileumsbok i samband med 25-årsfirandet 2007. Såväl skivor som bok kan beställas via körens e-postadress.

Stockholms Gaykör anlitas ofta för framträdanden för privatpersoner, företag och organisationer samt olika Pridefiranden eller andra ”Regnbågsaktiviteter” runt om i Sverige.

Stockholms Gaykör har genomfört konserter även utanför Sverige, främst runt om i Europa men även i USA. Senast kören uppträdde utomlands var 2013 i Amsterdam.